ok
© Journal of Hydrocarbons Mines and Environmental Research, ISSN: 2107-6510, Volume 3, Issue 1, June 2012, xx-xx

Optimization of pumping system by the photovoltaic energy

Abdelmalek Bouden 1*, Halouma Benis 2 , Hanane Ben Cheikh-Elhocine 3 and Mimia Marir Benabbas 4

Laboratoire MODERNA, Faculté des Sciences de l'ingénieur,
Département d'électronique, Université Mentouri de Constantine, 25000 Constantine, Algeria

* corresponding author: Bouden82@gmail.com  (A. Bouden)

Received: 10 September 2011 - Accepted: 6 March 2012 - Available online: 8 March 2012

Abstract: The photovoltaic systems do not require any outside contribution of fuel, in addition, the generator itself does neither contain any mobile piece nor require maintenance practically. Therefore, the recurrent costs of operation and maintenance are relatively weak.
The proposed study aims to optimize the power of the photovoltaic systems, by increasing the efficiency of these systems. An adequate adaptation between the solar generator and the load makes it possible to reduce the cost of the installation of such systems.
Follows a general presentation on the photovoltaic systems. The comparison between the direct coupling and the technique of the maximum power point tracking (MPPT) proves to be necessary. Finally, the use of this technique to supply a converter, while showing the influence of the climatic parameters around this point, allowed us to obtain promising extended results which remain to be practically validated.
Keywords: Photovoltaic systems, pumping, optimization, point of maximum power MPPT.

Optimisation de système de pompage par l’énergie photovoltaïque

Résumé: Les systèmes photovoltaïques ne nécessitent aucun apport extérieur de combustible, de plus, le générateur lui-même ne contient aucune pièce mobile. Par conséquent, les coûts récurrents d’opération et de maintenance sont relativement faibles.
Dans ce sens, l’étude proposée concerne l’optimisation de la puissance des systèmes photovoltaïques, dans le but d’augmenter le rendement de ces systèmes. Une adaptation adéquate entre le générateur solaire et la charge permet de diminuer le coût de l`installation de tels systèmes.
Suit une présentation générale sur les systèmes photovoltaïques. La comparaison entre le couplage direct et la technique de poursuite du point de puissance maximale (PPM) s’avère nécessaire. Enfin, l’utilisation de cette technique pour alimenter un convertisseur, tout en mettant en évidence l’influence des paramètres climatiques autour de ce point, nous a permis d'obtenir des résultats étendus prometteurs qui restent à valider pratiquement.
Mots clés: Systèmes photovoltaïques, pompage, optimisation, puissance maximale PPM.